whos.amung.us

Monday, October 20, 2008

luahan aku....hape aku pedulik...

salam sejahtera.....

kali aku akan memberikan atau meluahkan apa yang aku nak luahkan.....kalau ada mereka yang tidak bersetuju dengan apa yang akan aku tulis ini.....duduk je diam-diam...ok...

baiklah aku akan memberi luahan mengenai pusat pengajian aku....'school CE'....

aku sebenarnya bukan tidak suka kepada pusat pengajian ini...tetapi cara 'mereka' melayan para pelajar seolah-olah ingin menjadikan mereka seperti para pelajar sekolah.....terus-terang aku katakan....apa yang aku ambil sekarang adalah jauh daripada apa yang aku inginkan....disebabkan itu aku kurang memberi sepenuh komitmen kepada pusat pengajian bahkan pada diri aku juga......

aku merasakan aku telah gagal mencapai matlamat aku yang aku pendamkan selama aku tekun belajar bermula dari darjah 1 lagi.....tetapi Universiti yang aku impikan...alhamdullilah....tercapai cuma bidang yang aku cuba ceburi sekarang jauh dari matlamat aku dan ibubapa aku....aku faham yang ibu bapa aku ingin aku menjadi seorang doktor dan aku pun cenderung ke arah itu...tetapi apakan daya...rezeki aku tiada di situ....walaupun ibu bapa aku tidak kisah aku mengambil jurusan kejuruteraan tetapi.....aku mengerti kehendak hati mereka.......aku gagal sekarang ini.....

bercakap mengenai pusat pengajian ini....aku harapkan apabila aku memasuki universiti aku harapkan suatu yang baru bagi aku....di mana berbeza seratus peratus daripada zaman sekolah aku dan matrikulasi aku dulu....dimana ketika itu kita hanya belajar untuk lulus dan mendapat keputusan yang gempak....tetapi....semua itu tidak berubah....kerana apabila aku melangkah memasuki universiti....perkara itu diputar kembali.....AKU DAH BOSAN!!!!!!

kalau ada antara kawan aku bertanya kepada aku....tidak seronokkah belajar perkara yang baru....bagi aku tiada apa yang seronoknya kerana apa yang kita lakukan selama satu semester itu hanyalah membaca,menghafal dan muntahkan di atas kertas peperiksaan.....selepas itu semua hilang....

aku hendak tanya kembali....para pelajar yang mengambil sampai 18 mata pelajaran dalam SPM, 8 kadang-kadang 9 mata pelajaran dalam PMR.....mereka ini guna ke semua apa yang mereka pelajari pada waktu itu?

kalau ditanya kembali mampukah mereka jawab kembali? sejarah,geografi,tamadun mesir,tamadun indus,tamadun mesopotamia,Imhotep,Tuth Khamun,Giza, tulisan Heroglif,tulisan Piktograf,pokok papyrus,pembentukan persekutuan,malayan union,Henry Gurney,jurang Mariana,kepulauan Luzon,aluvium dan pelbagai lagi perkara yang kita 'belajar' waktu sekolah dulu.....adakah kita guna pakai kembali sekarang.....????

itulah apa yang aku hadapi di sini....dahla pusat pengajiannya yang SKEMA.....dengan pengurusan entahla.....bagaimana kursus yang sudah diambil pada semester lepas diulang kembali? jadi bagaimana pihak pengurusan menjalan tugas....

aku ingat lagi....pada hari orientasi pelajar baru......dekan pusat pengajian ini meungkapkan ayat ini 'kamu adalah terbaik daripada yang terbaik'...pointer untuk kamu masuk ke kursus ni adalah tinggi...paling rendah adalah 3.75......bla...bla...bla....'

tolonglah.....anda berkata berdasarkan perkara yang di atas kertas itu sahaja.....itu tidak membuktikan apa-apa......!!!!

bagi aku 'mereka' ini suka mendesak......kelas sudahlah habis pukul 5 petang.....bermula seawal 9 pagi mungkin ada antara mereka yang bermula sejak 8 pagi.....aku rasa baik jadi budak sekolah rendah dan menengah....sekurang-kurangnya pukul 2 sudah habis kelas......

mungkin tempoh tidak sama menyumbang kepada perkara ini...tetapi...ini tugas pihak pengurusan supaya lebih realistik dan bertimbang rasa.....

mungkin ada antara kawan aku yang tidak bersetuju......tetapi inilah yang aku ingin sampaikan.....lagipun aku hendak benda baru....bukannya...perah otak separuh mati......datang peperiksaan...muntahkan segalanya....lepas....hilanglah ia....INIKAH YANG DIKATAKAN BELAJAR DAN ILMU?

aku rasa aku sudah mula bersetuju dengan guru Bahasa Inggeris aku...yang mengatakan 'we not STUDY for degree, we READING for degree'...lebih kurang macam tu ayat dia....

ada yang mengatakan aku kuat memberi komen...tetapi hakikatnya aku tidak suka memberi komen...aku hanyalah meluahkan pendapat aku sahaja.....kadang-kadang....sesetengah pelajar 'school' aku kata budak 'school CE' ni SKEMA....tetapi hakikatnya die pun sama jer skemanyer....entahla....apalah sangat suara aku ini....setakat pelajar yang kurang elit berbanding mereka yang lain....dikata aku pemalasla...tidak boleh diharapla....kalau aku jadi ahli kumpulan mereka habislah....kalau setakat nak selesai soalan baik tidak payah kumpulan formal....setakat nak ikut OBE yang entah ape-ape.....kalau nak lahirkan idea ke....inovasi....kira okla jugak diadakan perbincangan kumpulan yang formal maksud aku.....sekali lagi siapalah aku.....untuk apa aku bertekak perkara yang remeh itu...aku kenal siapa diri aku....dan aku tahu apa yang aku mahu....malaslah lepas ini aku nak beri pandangan secara lisan.....diam lebih baik...dengar jer....lepas tu buat penilaian sendiri.....janji aku boleh beri pandangan dalam blog ni....tiada siapa yang nak kacau....

akhir kata....salam sejahtera dan SELAMAT HARI RAYA....harap belum terlambat untuk mengucapkannya.......salam

3 comments:

Anonymous said...

pergh ... dasat tol post nie .... wahai pak abu ... begini ... inilah hidup ... kite takkan selalu dpt benda yg selalu kite ingin kan kerna Tuhan itu Maha Bijaksana ... nak tau macam mane ye dtg Maha Bijaksana tuh ?? meh bg contoh meh ... kadang2 menda2 yg kite suka tuh merosakkan kite dan menda2 yg kite tak suka itu laa akan memberikan kebaikan kpd kite ....

jd buat mase ini, bersabarlah ... walaupon ko xdpt ape yg ko nak, InsyaALLAH ade hikmah ye ...

Di sini aku nak kongsi sesuatu .. huhuhh (act aku pon ade masalah, then tibe2 dtg laa tabligh mai bilik aku .. aku cite laa aku tgh post komen kat ko, then inilah yg dibeitahu)

Dalam dunia nie, manusia mmg tak lepas dr masalah ... kadang2 tuh, bile kite pk lama2 kite akan rase tensen ... SGT TENSEN ... haa ... kenapa ? kerna hakikat pciptaan manusia itu sendiri lemah ... kamu takkan dpt menagani ye ... jd, mcm mane kite nak slesaikan masalah kite ?? mari kite lihat, siapa yg merasakan kite ada masalah ... ALLAH laa ...maka rujuklah kepada ALLAH ... beritahu kepada-Nya, 'aku ade masalah, dan hanya KAU lah yg boleh melesaikan ye' ... InsyaALLAH ... hilang masalah tuh .... tetapi,sebenar ye, masalah tu tak hilang, tapi kesan masalah tuh yg hilang ... di sini kite boleh lihat, pabila kite rujuk dengan-Nya, kite takkan rase risau pon ... bygkan je laa, kalo ade org nak tumbuk kite, tapi kalo ade org yg betul2 berkuasa sedang guard kite, kite rase takut x ?? ...haa ... mcm tuh laa ... jd ape yg perlu kite wat, berdoa dan trus berusaha ... berdoa dan mohon kepadanya utk pertolongan, seterusnye usaha .... dan jgn sesekali memikirkan hasil ye ... kerna itu kerja ALLAH .... hasil bukannye kuasa kite yg usahakan ... ALLAH yg Maha Pemurah yg memberi kpd kite ...

haa .. kalo ko amalkan .. serius, ko leh dptkan ketenangan ... bygkan, sumthing happen kat ko, n ko tak rase risau, ko tak rase takut ... ko hanye pikirkan ALLAH saje ... kan bahagia begituh ...

(nasihat ni bukan utk Pak Abu jeh, tapi utk semua yg membaca) ..

Anonymous said...

waaaaahh....menusyuk kalbu la nasihat ipai ni....thanks ipai...hee~~
-----------kim possible----------

Anonymous said...

setiap yg brlaku psti ad hikmahnye...