whos.amung.us

Friday, September 26, 2008

mengapa pelajar kampus induk,kejuruteraan dan kesihatan mesti ada jurang?

salam.....

tajuk perbincangan yang aku utarakan kali ini sedikit sudah menjadi taboo dalam masyarakat pelajar di USM.sepanjang aku mengaji di sini.terlalu banyak perkara yang remeh dijadikan isu terutama jika perkara yang kurang enak melibatkan pelajar dari kampus selain induk.aku pon kadang2 tidak paham dengan budaya yang telah lama dipupuk ini.

bagi aku kita sepatutnya sebagai seorang pelajar yang bernaung dibawah satu bumbung satu canselor tidak patut meanak tirikan pelajar dari kampus lain...terlalu banyak peristiwa dan temasya yang secara terang-terangan menganak tirikan pelajar dari kampus lain.terutama seperti yang aku katakan tadi...

sebagai contoh

malam citrawarna...apabila dilihat kembali kpd pertandingan itu mungkin tidak terserlah kecacatannya tetapi jika dilihat secara halus nampak sangat pihak 'sana' tidak mahu pihak 'sini' melebihi mereka.jika dilihat pihak 'J' mampu menjadi johan tetapi sebaliknya.sekadar tempat ke-2.seperti forum yang terdapat di dalam friendster mengatakan bahawa juri adalah jemputan luar..aku hendak tanya balik..betul ke? setahu aku Pak Ngah adalah juri jemputan tetapi bagaimana dengan dua orang lagi? setahu aku mereka dari jabatan seni USM bukan.

secara tidak langsung terdapat berat sebelah...apa kata kalau semua ketiga-tiga juri tersebut terdiri dari orang luar sepenuh.tidak melibat USM.kalau dilihat kembali masakan orang seni hendak jatuh pelajar yang megambil jurusan seni. sudah tentu mereka malu dengan pelajar seni jika pelajar kejuruteraan menang menewaskan mereka yang sudah tentu ada pendidikan formal dalam seni..hmmm....aku tidak sampai bila ini akan berlaku..kalau betul kita mahu melihat persaingan sihat...cubalah elakkan perangai menganak tirikan pelajar dari kampus lain..itu saje...

seperti baru-baru ini....pihak 'J' menganjurkan majlis tilawah...tetapi seperti biasa rumah sudah siap pahat masih berbunyi....pihak pengurusan 'J' dihentam dan dicari salah mereka. jika dilihat kembali pihak membuat huru-hara ini adalah peserta nasyid dari pihak 'R'....disebabkan dia ni seluruh majlis terpaksa ditangguhkan sehingga sejam!! mereka sepatutnya sedar kalau tidak berpuas hati dengan pihak pengajur, mereka sepatut tunggu majlis selesai barulah kemukakan bantahan.ini tidak....betul tak 'Mr M'...tetapi tidak kisahla...perkara yang sudah lepas..tetapi selepas ni janganla berlaku lagi kes seperti ini...kita cuba bersaing secara sihat..kalau tidak berpuas hati...cubala mengikut prosedur...ok...salam...


SALAM ASPIRASI UNTUK ANDA SEMUA..

No comments: